X
تبلیغات
رایتل
دبیرستان شاهد پسرانه - دوره اول - بروجرد


امروز :
تماس با مدیر

سوالات نهم





مرتبه
تاریخ : دوشنبه 15 آذر 1395

تکنیک های علمی مدیریت زمان

 

به نظر شما نقطه ی مشترک فعالیت تمام دانش آموزان ممتاز ، تمام رتبه های خوب کنکور ، تمام انسان های موفق و ... چیست ؟ بله درست جواب دادید برنامه ریزی درست درسی و به عبارت صحیح تر مدیریت صحیح.

تکنیک های مدیریت زمان :

1) ذهنی 

 2) عملی

1)      تکنیک های ذهنی مدیریت زمان

حذف باورهای ذهنی غلط

دانش آموز عزیز ، اگر باور تو این است که وجود برنامه یا عدم آن هیچ تأثیری بر روند مطالعه ی شما نخواهد داشت ، قطعاً اشتباه می کنید ، چنین تفکری مانع استفاده از برنامه های درسی خواهد شد .

2)      تکنیک های علمی مدیریت زمان 

هدف گذاریهرگاه ندانید به کجا می خواهید بروید ، اصلاً مهم نیست با چه برنامه ای می خواهید بروید.

الف )برنامه (هدف) بلند مدتحتماً باید بدانید از حالا تا امتحانات پایان ترم، امتحانات آخر سال ، زمان کنکور و ... چه می خواهید انجام دهید ، چه درصدها و نمراتی را می خواهید کسب کنید و برای آن چه قدر باید زحمت بکشید ، چه قدر فاصله دارید و رسیدن به آن هدف چه قدر برایتان مهم است.

ب ) میان مدتتقسیم شده ی همان هدف بلند مدت است ، در این نوع هدف گذاری باید پیشرفت های پلکانی خود را در مراحل مختلف سال ببینید و باید مشخص کنید در هر مرحله از پیشرفت خود به چه درصدها و نمراتی در درس ها خواهید رسید .

ج ) برنامه (هدف)کوتاه مدت : با دو ساعت مطالعه ی کتاب دین و زندگی سال اول ، چند درس را به خوبی مطالعه خواهید کرد و اگر از همان درس ها آزمون بدهید ، چه امتیاز و نمره ای کسب خواهید کرد .

مشخص کردن چنین اهدافی قطعاً کیفیت مطالعه را افزایش می دهد و تمرکز را می افزاید، این اهداف کوتاه مدت هستند .

تراکمقسمتی از نظریه ی گشتالت عنوان می کند که :

مغز انسان تمایل دارد که کارها را هر چه سریع تر انجام دهد.

در یک ساعت چند صفحه ادبیات می خوانید ؟؟؟

اگر امتحان داشته باشید در یک ساعت چند صفحه ادبیات می خوانید ؟؟؟

آیا سرعت و تمرکز شما زمانی که وقت کم تری دارید بیش تر نمی شود ؟؟؟

آیا حس نمی کنید در کمبود وقت و مطالعه تراکمی ، مغز شما از ظرفیت و قدرت بیش تری استفاده می کند ؟؟؟

در تمام مراحل برنامه ریزی باید اصل تراکم مورد توجه قرار گیرد و سعی شود که :

حداکثر کار مفید در حداقل زمان ممکن انجام شود.

رعایت این قاعده موجب افزایش تمرکز ، افزایش رضایت درونی حاصل از مطالعه ،صرفه جویی در زمان و افزایش مهارت ذهنی می شود.


سۆال : چرا افزایش سرعت مطالعه موجب کاهش کیفیت مطالعه نمی شود ؟

پاسخچون مغز خود را با این افزایش سرعت تطابق می دهد و از ظرفیت بیش تری استفاده می کند .


شروع به موقعقطعاً مهم ترین قسمت کار شروع آن است ، البته ممکن است ابتدا مطالعه ی یک درس به نظر مشکل بیاید ولی پس از شروع ، راهکارهای زیادی برای مطالعه ی قسمت های مختلف آن خواهید یافت . وقتی می خواهید یک پیتزا را بخورید آیا آن را درسته قورت می دهید ؟

قطعاً نه، ولی تکه تکه کل آن را می خورید . مهم آن است که کار را شروع کنید .


با در کنار آب ایستادن، شنا را نخواهید آموخت ، باید خود را در جریان آب بیاندارید ، موفقیت یعنی این.


انعطاف پذیری برنامهباید برنامه به نحوی تنظیم شود که در صورت پیش آمدن کارهای درسی و غیر درسی غیر مترقبه قابلیت انعطاف داشته باشد و با آن هماهنگ شود ، به عبارت دیگر برنامه ی خوب حتماً باید سوپاپ اطمینان داشته باشد تا در صورت تغییر شرایط ، کل آن به هم نریزد .

ثبت برنامهثبت برنامه ای که می خواهی آن را انجام دهید و ثبت یا علامت گذاری برنامه ای که انجام داده اید شما را کمک می کند که بتوانید نقاط ضعف خود را تحلیل کنید و برای رفع آن برنامه ی جدید بریزید .




طبقه بندی:
ارسال توسط جلیل یاراحمدی

قالب وبلاگ